onsdag 5 september 2012

Svartvinbärsbladssaft * Black currant leaves lemonade


Jag blir sällan skeptisk när Ernst står i köket men när han drog ihop sin svartvinbärsbladssaft (puh, långt ord!) i somras blev jag faktiskt tveksam. Så mycket tvekan kände jag att jag behövde bli bjuden på den hos en vän innan jag kände mig övertygad. För detta är ju en fantastisk saft! För dig som missade flädersäsongen är detta mitt hetaste tips. Lika gott och lika enkelt skulle jag vilja påstå.

Svartvinbärsbladssaft

3 l svartvinbärsblad
3 citroner
50 g citronsyra
2 l vatten
1,5 kg socker


Skölj svartvinbärsbladen och lägg i en hink eller stor kastrull tillsammans med skivade citroner och citronsyra. Koka upp vatten och socker och rör ordentligt tills sockret löses upp. Häll vattnet över bladen och rör om ordentligt. Låt stå svalt, gärna under lock men inte inte helt tätslutande, i 3-4 dygn (smaka av tills du är nöjd med smaken).  Sila genom saftduk och häll upp i halvliters PET-flaskor att förvara i frysen. Späd efter behag.

I must admit I was a bit skeptical when the swedish interior guru Ernst Kirchsteiger made black currant leaf lemonade in his show this summer. But trying it at my friend i was convinced: it is so tasty! It you missed the elderberry season this is the best substitute.

Back currant leaf lemonade

3 liters black currant leaves
3 lemons
50 g citric acid
2 liters boiling water
1,5 kilo sugar

Wash the leaves and put them in a bucket or a large pot togehter with sliced lemons and citric acid. Resolve the suger in the hot water, pour it over the leaves and give it a good stir. Cover it and leave it for 3-4 days, then pour the lemonade through a sieve and then on plastic bottles. Keep the bottles in the freezer to make it last longer. Mix with water befor drinking.

7 kommentarer:

  1. Mina svartvinbärs blad är lite bruna och fläckiga... Tror du man kan göra saft av dom iaf?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte det är något problem så länge de inte är mögliga/ruttna. De ger förmodligen mer smak när de är helt oskadade men någon annan betydelse tror jag inte det har.

      Radera
  2. Saft av bladen är jättegod - brukar göra det och så gör jag likör av bladen - det är också gott! ;-))

    SvaraRadera
  3. Få blir det sån nu då! Ja var också skeptisk . Det blir spännande
    :)

    SvaraRadera
  4. Vilket bra tips, det ska jag verkligen komma ihåg! Jag gillar när det går att ta tillvara på nästan allt. Fin blogg du har! Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...