lördag 30 april 2011

Hembakat knäckebröd

Detta är ett riktigt lyxknäcke, som dessutom är enkelt att baka. Visst tar det lite tid eftersom det ska kavlas tunt och får gräddas i omgångar, men det är det verkligen värt.


Delikatessknäcke med frön och flingsalt

25 g jäst
3 dl fingervarmt vatten
6 dl grovt rågmjöl
1-2 dl vetemjöl
1-2 tsk salt
Pumpafrön, solrosfrön, linfrön och flingsalt

Lös jästen i lite salt. Häll på vattnet och resten av saltet. Arbeta ner mjölet lite i taget. När allt mjöl är tillsatt ska degen helst arbetas i maskin i cirka 5 minuter. Låt jäsa under duk i 30-60 minuter.

Sätt ugnen på 225 grader. Kavla ut hälften av degen på ett stort bakbord. Degen ska vara så tunn det bara gå, max 2 mm. Använd mycket mjöl vid utbakningen. Pensla den utkavlade degen med vatten och strö över frön och flingsalt. Skär bröden i valfri form. Lägg på plåt med bakplåtspapper och grädda i 12-15 minuter. Låt stå kvar i ugnen på eftervärme om brödet inte är riktigt hårt efter 15 minuter.


Knäckebrödet är mitt bidrag till 
som denna gång har temat BRUNCH.





.

4 kommentarer:

  1. Vad gott det ser ut med alla frön och grejer. Det här ska jag försöka testa så snart som möjligt!

    SvaraRadera
  2. Åh, det där ser ju otroligt gott ut! Jag måste spara ner receptet och testa. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  3. Låter verkligen kanongott.
    Undrar om man ska våga sig på detta någon gång kanske.
    Hoppas du haft en härlig Valborgshelg.
    Kram Malin

    SvaraRadera
  4. Hemmagjort knäckebröd är verkligen värt mödan. Jag brukar baka det till jul men jag tror att jag måste göra en ny omgång snart. :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...